FILMAJÁNLÓ

14 Aug

FILMAJÁNLÓ - 2018w31-w32

Közzétette biropk, 2018-08-14 20:00

Egy másfél hetes kikapcsolódás és tengerparti láblógatás után újra vissza a heti sztenderdhez... Az elmúlt két hetet így csak az idei év nagy Marvel blockbuster-ével, a 2 milliárdos álomhatárt is átlépő 3. Avengers filmmel és egy közepesen erős Sam Rockwell drámával tudtam le.

Avengers: Infinity War (2018) - Action, Adventure, Fantasy, Sci-Fi - Dir.: Anthony Russo, Joe Russo - IMDb: 8,7/10; My rating: 8/10
A hosszú, egyre jobb minőségű epizódokkal kikövezett út ehhez a mérföldkőhöz vezetett, ahol gyakorlatilag az összes eddig felsorakoztatott szuperhős szembeszáll legádázabb ellenségével, a rettegett és könyörtelen Thanosszal, aki szeretné megszerezni mind a hat darab Végtelen követ. Ha sikerül neki, akkor teljesítheti tervét, amiért mindent feláldoz és amiért mindent megtesz, a világ pedig visszafordíthatatlanul megváltozik. ► A „hősök” és a „gonoszok” között alapvetően a történetmesélés hosszú múltja során az „önfeláldozás” és az „önzés” által tehetünk különbséget. A kérdés tehát az „én” körül forog: magunkat áldoznánk fel másokért, vagy másokat magunkért. A „gonosz” értelmezésének egyik kedvelt verziója a „félreértett megváltó”, aki egy általa magasztosnak és nemesnek vélt cél érdekében hajlandó szembeszállni az emberiség alapvető etikai és morális elképzeléseivel. Thanos a felvezető filmeknél egy megalománként tűnt fel, addig a Végtelen háború megfelelően, tartalmasan és elgondolkodtató módon bontja ki sokoldalú karakterét, miközben egyengeti a többi szereplő útját is. A film egyik kiemelkedő erénye, hogy kiváló precizitással ötvözi az előző részek szereplőit, hangulatát és stílusát, anélkül, hogy zavaró lenne. A humor, a komolyság, a szép és a bugyuta részek kiválóan állnak össze egy egésszé. Összességében pedig egy nagyon izgalmas, nagyon pörgős érzelmi hullámvasúton ülhetünk, váratlan fordulatokkal, elgondolkodtató pillanatokkal, látványos jelenetekkel és egy fantasztikus fináléval, ami az esetenként előkerülő aránybeli problémákat miniatűr hibákká kicsinyíti. Egy robosztus, izmos törtetés, amely bebizonyította, hogy a Marvel terve igazán kifizetődő, és több, mint dollármilliókat termelő agyatlan szórakozás – bár néhol túl nagy, és érezhető, hogy egy páros első fele, amitől befejezetlennek hat.

Conviction (2010) - Biography, Drama - Dir.: Tony Goldwyn - IMDb: 7,2/10; My rating: 6/10
Kenny Waterst 1983-ban gyilkosság vádjával tartóztatták, majd életfogytiglani börtönbüntetésre ítélték. A férfi húga, a kétgyermekes anya és feleség egyetlen pillantig sem hitt a bátyja bűnösségében. Ettől kezdve Betty Ann annak szentelte életét, hogy bebizonyítsa Kenny ártatlanságát. Igaz történet alapján... ► A Conviction egy jó példája annak, hogy a valóság sokszor nem a filmvászonra való. A minimális szinten ugyan felemelő sztoriból nagyon kevés tanulság vonható le, a forgatókönyv pedig izgalmas jogi dráma helyett a bürokrácia bonyolult útvesztőjébe küldi be főhősünket. Aki így inkább komplikációkkal találkozik csak, mintsem valódi próbatételekkel (sokatmondó, hogy a családi drámát kell harcba küldeni azért, hogy egy kicsit megtörjön), testvére pedig értelemszerűen szinte teljesen passzív szemlélője a történéseknek. Ennek ellenére - és éppen azért, mert tudatosan nem támaszkodik giccses fordulatokra - a film mégis szerethető. Egy csendes, nem túl ambiciózus film.

***

Az elmúlt hét fontosabb filmbemutatói együtt: filmselect youtube-channel.
A fenti pontszámok értelmezéséhez a saját skálám: értékelés.
Az eddigi összes IMDb értékelésem: my ratings.
Amit pedig a pontozáshoz időként használni szoktam: scoring.
 
31 Jul

FILMAJÁNLÓ - 2018w28-w30

Közzétette biropk, 2018-07-31 20:00

Az elmúlt hetekben kényszerpihenőn voltam. A jól megérdemelt szabadság mellett a projektor is szervízben volt, így egy kis szakmai irodalom mellett James Robinson, Daron Acemoglu: Miért buknak el nemzetek? c. 2013-as könyvét faltam, amit szintén csak ajánalni tudok minden társadalompolitikai, közgazdasági téma iránt érdeklődőnek. A filmek terén a múlt héten próbáltam utolérni magam... Már a következő negyedéves filmmaratonra keresgéltem ajánlható filmeket, így több Sam Rockwell-es filmmel is találkozhattok majd az ajánlóban 1-2 hetes távlatban. Párommal ledaráltuk Viola Davis jogi krimijének második évadát, 5 idei filmet alapvetően akció témában és még néhány vígjátékot. Íme a heti filmajánló:

How to Get Away with Murder (2014) - Season 2 - Crime, Drama, Mystery, Thriller
How to Get Away with Murder: Anna Mae (2016) - Dir.: Bill D'Elia - IMDb: 9,2/10; My rating: 8/10
How to Get Away with Murder: There's My Baby (2016) - Dir.: Stephen Williams - IMDb: 9,1/10; My rating: 8/10
How to Get Away with Murder: Something Bad Happened (2016) - Dir.: Zetna Fuentes - IMDb: 9,1/10; My rating: 8/10
How to Get Away with Murder: It's a Trap (2016) - Dir.: Mike Listo - IMDb: 8,8/10; My rating: 8/10
How to Get Away with Murder: Hi, I'm Philip (2015) - Dir.: Jennifer Getzinger - IMDb: 8,8/10; My rating: 8/10
How to Get Away with Murder: She Hates Us (2016) - Dir.: Bill D'Elia - IMDb: 8,5/10; My rating: 7/10
How to Get Away with Murder: I Want You to Die (2015) - Dir.: Kevin Bray - IMDb: 8,8/10; My rating: 8/10
How to Get Away with Murder: What Did We Do? (2015) - Dir.: Bill D'Elia - IMDb: 9,6/10; My rating: 7/10
How to Get Away with Murder: What Happened to You, Annalise? (2016) - Dir.: Laura Innes - IMDb: 8,3/10; My rating: 7/10
How to Get Away with Murder: Two Birds, One Millstone (2015) - Dir.: Mike Listo - IMDb: 8,6/10; My rating: 7/10
How to Get Away with Murder: Meet Bonnie (2015) - Dir.: Stephen Cragg - IMDb: 9/10; My rating: 7/10
How to Get Away with Murder: Skanks Get Shanked (2015) - Dir.: Stephen Williams - IMDb: 8,8/10; My rating: 7/10
How to Get Away with Murder: It's Called the Octopus (2015) - Dir.: John Terlesky - IMDb: 8,5/10; My rating: 8/10
How to Get Away with Murder: She's Dying (2015) - Dir.: Rob Hardy - IMDb: 8,7/10; My rating: 7/10
How to Get Away with Murder: It's Time to Move On (2015) - Dir.: Bill D'Elia - IMDb: 9/10; My rating: 7/10
Annalise Keating a neves ügyvéd, a philadelphiai egyetem jogi karán professzori állásban is dolgozik. Keating "Hogyan lehet megúszni egy gyilkosságot" című szemináriumán saját eseteit elemzi a diákokkal, és az életszagú feladatok igencsak lázba hozzák a hallgatóságot. A professzorasszony a diákok munkáját azzal is motiválja, hogy felajánlja, a kurzus legkiválóbbjait beveszi saját csapatába dolgozni. A briliáns, karizmatikus védőügyvéd professzor, és ifjú csapata hamarosan rejtélyes gyilkossági ügybe keverednek. ► A múlt bemutatása, az egyes karakterek motivációi okainak felfejtése jól megoldott volt, mindenképpen pozitív ez ilyen a készítői odafigyelés, a teljességre való törekvés. Az első évadnál is jobban rápörögtek az írók a kapcsolati, magánéleti szálakra is, ami háttérbe szorította az epizódnyi eseteket. Ellenben, ha az egyik alappillér gyengélkedik, akkor bármennyire is erős lábakon áll a másik, nem lehet teljes mértékben rajongani a produktumért. 

Red Sparrow (2018) - Drama, Mystery, Thriller - Dir.: Francis Lawrence - IMDb: 6,6/10; My rating: 7/10
Oroszországában járunk, ahol még mindig tart a hidegháború. A főhősnő egy Dominika Egorova (Jennifer Lawrence) nevű balerina, aki a nemzet büszkesége, azonban egy sérülés miatt fel kell hagynia a balettal. Ekkor kerül képbe a „jóságos” nagybácsi Vanya Egorov (Matthias Schoenaerts) az orosz hírszerzés egyik magas beosztású tisztje, aki felajánlja Dominikának, hogy segít neki, ha cserébe megtesz neki egy kis szivességet. Hogy beteg édesanyja további ápolást kapjon a kormánytól, Dominika elfogadja az ajánlatot és bekerül egy kiképző programba... ► Jennifer Lawrence nagyrészt Budapesten forgatott filmje első hallásra ótvaros nagy kamunak tűnik a vidéki dácsában szexmunkára kiképzett csajokkal és pasikkal, pedig elméletileg nem az, hiszen a Vörös veréb alapjául szolgáló regényt (és folytatásait) egy egykori CIA-ügynök írta, aki 30 évet töltött el ebben a világban, és el lehet hinni neki, hogy látott már karón varjút. És bár Francis Lawrence rendező (Az éhezők viadala: Futótűz, Legenda vagyok) nem egy istenadta tehetség, de egy biztos kezű hollywoodi jómunkásember, így végső soron kapunk egy Suszter, szabó, baka, kém és Atomic Blonde keveréket, ami egy, a csábításra és a manipulációra mesterfokon kiképzett kémnő története. A film nyers, némi akcióval tűzdelt, átverős kémtörténet komor hangulattal, majdnem 140 percben, ami a cselekményét is komótosan szövögeti, néhány fordulatot és karakterpillanatot így is sikerül elkapkodnia... 

Pacific Rim: Uprising (2018) - Action, Adventure, Sci-Fi - Dir.: Steven S. DeKnight - IMDb: 5,7/10; My rating: 5/10
Jake Pentecost forrófejű, tehetséges, de természetesen nem kíván hősként tisztelt apja nyomdokaiba lépve Jaegereket irányítani, ehelyett inkább kaijuk csontvázával díszített házibulikon múlatja idejét. A rossz-szerencse aztán összehozza a saját mini-jaegert építő lánnyal, Amara Namanival (Cailee Spaeny), és rövid úton börtönbe is kerülnek a nem hivatalos robot használatáért. Innentől aztán tudjuk a történetet (mindenhonnan máshonnan): a legyőzőttnek vélt kaijuk visszatérnek, és még nagyobb pusztításba kezdenek... ► Ennél a filmnél nem lehet azt mondani, hogy másra számítottál. A látvány elviselhető, a robbanások hangosak, a robotok nagyok, a szörnyek még nagyobbak, a fiúk és lányok szépek és hősiesek. És azzal körülbelül ennyit mondhatunk a Tűzgyűrű: Lázadásról. Guillermo del Toro-nak ez valami perverziója lehet, és remélem ezzel a második résszel végre elmúlik...  

Blockers (2018) - Comedy - Dir.: Kay Cannon - IMDb: 6,3/10; My rating: 6/10
Amikor három szülő rájön, hogy a lányaik paktumot kötöttek, mely szerint el fogják veszteni a szüzességüket az érettségi banketten, titkos, egy éjszakás akciót terveznek a tinik tervének meghiúsítására. Leslie Mann (40 és annyi), Ike Barinholtz (Rossz szomszédság, Suicide Squad) és John Cena (Kész katasztrófa) alkotják a szűzvédelmi triót Kay Cannon, a Tökéletes hang sorozat egyik írójának rendezői debütálásában. ► Jót tesz a filmnek, hogy a főszereplő szülők egyike sem félőrült, egyszerűen a tipikus szülői gondolkodás karitkaúrái, míg a lányok sem a Miss California döntősei, hanem "átlagos", normális kinézetű, hihető, igazi tinédzser karakterek. Persze mit sem ér a megfelelő alapszitu, a szereplők és a fontos üzenet, ha vígjátékként nem működik a film, de a Szűzőrségben a marháskodás és a progresszivitás jól megférnek egymás mellett. Mivel az előzetesek fő poénja az volt, hogy John Cena hátsójába csövön keresztül adagolják a sört egy házibuliban, mindenre számítottam, csak arra nem, hogy a Szűzőrség szekunder szégyen helyett egy igazából vállalható film lett. A Szűzőrség a premissza alapján nagyon rossz irányba is elmehetett volna, de szerencsére élesen szembemegy a „az a kulcs jó, ami sok ajtót nyit, de az az ajtó nem jó, amit sok kulcs kinyit”-mentalitással, így tökéletesen illeszkedik a trágár vígjátékok Paul Feig és Amy Schumer-féle feminista trendjébe. 

Rampage (2018) - Action, Adventure, Sci-Fi - Dir.: Brad Peyton - IMDb: 6,2/10; My rating: 4/10
Davis (Dwayne Johnson) nagy tudós, és van egy jó barátja: egy intelligens gorilla, George. Csakhogy egy rosszul sikerült genetikai kísérlet következtében az addig barátságos emberszabású durván átalakul: dühöngő szörnyszülötté válik, aki elhagyja szeretett otthonát, a laboratóriumot, és hosszú útra indul Észak-Amerikán keresztül: de akármerre jár mindenütt tombolás és rombolás jelzi a nyomát. ► Nem tudott kilépni a Rampage a szokásos szörnyfilmes skatulyából. Mert bár a lények ijesztők és látványosak, a film meg sem próbál elrugaszkodni a már kliséssé vált elemektől. A film kapott +1 pontot Jeffrey Dean Morgan alakításáért, aki hatalmas élvezettel játssza a cowboy mentalitású ügynököt, és akinek a vásznon töltött minden pillanata aranyat ér, bukkanjon fel akármekkora logikátlanságok közepette is. Mert a Tombolás tényleg olyan, mintha gyerekek játszanának a homokozóban a kedvenc akciófiguráikkal és szörnyeikkel. Itt is ugyanazt kapjuk, mint a Pacific Rim esetében... látványos, de rendkívül klisés, unalmas csihi-puhi.

Mr. Right (2015) - Action, Comedy, Romance - Dir.: Paco Cabezas - IMDb: 6,3/10; My rating: 6/10
Legutóbbi szakítása után Martha teljesen padlóra került. Hol bezárkózik, hol fejét vesztve veti bele magát a bulizásba. Ebben a labilis lelkiállapotban találkozik Francisszel. A férfinak ugyan furcsa dolgai vannak, de Martha félresöpri a gyanús jeleket. Tulajdonképpen tökéletes párost alkotnak, mindketten kellőképpen hibbantak, de Francis egy kicsit jobban, mint Martha. A férfi ugyanis egy bérgyilkos, méghozzá nem is hétköznapi: nem csak azzal végez, akinek meggyilkolásával megbízták, de minden esetben magát a megbízót is elteszi láb alól... ► Akciófilmnek nem túl tempós és látványos, vígjátéknak humortalan, romantikus filmnek pedig épp annyira romantikus, amennyire egy randi közben gyilkolgatás az lehet. Landis láthatóan érzékelte, hogy ezeknek az elemeknek a vegyítéséből ki lehetne hozni valami egyedi keveréket, de mint az American Ultra esetében, itt is hamar megállt a tudomány. A közös késdobálással egy hullámhosszra kerülésből nem lesz pazar szerelmi történet, a pisztolypárbajok és verekedések szövegeléssé alakításából pedig nem születik akció-komédia, habár a Mr. Right biztosan világrekorder lehetne az akciójeleneteket megszakító dumálás hosszában. Sajnálom, imádom Sam Rockwell-t. :)

Better Living Through Chemistry (2014) - Comedy, Drama - Dir.: David Posamentier, Geoff Moore - IMDb: 6,3/10; My rating: 6/10
Doug (Sam Rockwell) egy lelkiismeretes patikus. Minden reggel a városi biciklibajnok, kontrollmániás felesége (Michelle Monaghan) mellett ébred és a nem kevésbé idegesítő apósa patikájában dolgozik. Hallgatja a szürke kisvárosiak panaszait és gyógyírt keres a bajaikra, amíg az ellenállhatatlan Elizabeth (Olivia Wilde) be nem tipeg a patikába. A gazdag kirakatfeleséggel fellángoló váratlan viszonya egy csapásra kirázza Dougot a papucsából. ► Moore és Posamentier első rendezői nekifutása nem sikerült olyan rosszul, de egy kicsivel több saját ötlet bevetésével és némi extra rizikó vállalásával sokkal jobb is lehetne. Elvégre az alapanyag adott, a színészek jók, a történet-sablon pedig könnyed és élvezhető. De valamiért a Működik a kémia mindenben biztosra megy és csak egy kicsit mer kockáztatni. Ugyan a filmben elég jelentős szerepet kap a gyógyszerekkel való visszaélés, a házasságtörés és a kamaszkori szorongás – vagyis csupa nehéz, de kifejthető, megrágható és véleményezhető téma – a szerzők a legtöbb lehetőséget teljesen kihasználatlanul hagyják.

Death Wish (2018) - Action, Crime, Drama, Thriller - Dir.: Eli Roth - IMDb: 6,4/10; My rating: 5/10
A chicagói sebészorvos, Dr. Paul Kersey (Bruce Willis) csak közvetetten ismeri az utcai erőszakot, amit a műtőjébe került számtalan áldozat szenved el. Ám mindez megváltozik, mikor feleségét (Elisabeth Shue) és lányát (Camila Morrone) brutális támadás éri külvárosi otthonukban. Megelégelve a túlterhelt rendőrség tétlenségét, a bosszúvágytól fűtött Paul maga ered az elkövetők nyomába, hogy igazságot szolgáltasson. ► A film csak látszólag próbálja úgy ábrázolni a történetet, hogy nem foglal egyértelműen állást a fegyverpárti és azt elutasító oldalak között: Willis karaktere Youtube videókból tanulja a fegyverkezelést és zárt térben tanul lőni, természetesen mindezt AC/DC-vel aláfestve, hiszen az milyen „badass”, és a gengszter leszámolás felvezetése rap zenére is hihetetlenül vagánynak van ábrázolva. Majd, mintha egy hétköznapi, eddig az erőszakot kerülő embernek semmiféle erkölcsi dilemmát nem okozna, hogy ő maga is gyilkossá vált, sőt szinte kilábalni látszik addigi depressziójából. Ráadásul Bruce Willis nem tud nem Bruce Willis lenni, és így főhősünk helyzetével is nehéz azonosulnunk. A bosszú történetekkel nincsen semmi baj, hiszen vegyük csak a John Wick vagy az Elrabolva filmeket, amelyeknek nem sikerült olyan megosztó hangulatot teremtenie, mint amilyeneket ez a film csinált. Eli Roth nyugodtan bevallhatta volna, hogy csak régi vágya volt egy olyan film elkészítése, amelyben Bruce Willis emberekre lövöldözik és fékolajat folyat mások ülőidegére, ehhez feleslegesen bújt a Bosszúvágy feldolgozás mögé. Eli Roth célzott és mellé lőtt.

***

Az elmúlt hét fontosabb filmbemutatói együtt: filmselect youtube-channel.
A fenti pontszámok értelmezéséhez a saját skálám: értékelés.
Az eddigi összes IMDb értékelésem: my ratings.
Amit pedig a pontozáshoz időként használni szoktam: scoring.
 
09 Jul

FILMAJÁNLÓ - 2018w27

Közzétette biroph, 2018-07-09 20:00

A héten tényleg nagyon elégedett voltam a választással: a Rick and Morty továbbra is frenetikus, Spielberg továbbra is Spielberg, Guillermo del Toro produceri hátterével készült remek spanyol thriller és 2007-es igazán kiváló román szociál-realista dráma. Íme a heti filmajánló:

Rick and Morty: Season 3 
Rick and Morty: The Rickchurian Mortydate (2017)
- Dir.: Anthony Chun, Wesley Archer - IMDb: 8,1/10; My rating: 7/10 
Rick and Morty: The ABC's of Beth (2017) - Dir.: Juan Jose Meza-Leon, Wesley Archer - IMDb: 8/10; My rating: 8/10 
Rick and Morty: Morty's Mind Blowers (2017) - Dir.: Wesley Archer, Bryan Newton - IMDb: 8,8/10; My rating: 9/10
Rick and Morty: The Ricklantis Mixup (2017) - Dir.: Wesley Archer, Dominic Polcino - IMDb: 9,8/10; My rating: 9/10
Rick and Morty: Rest and Ricklaxation (2017) - Dir.: Anthony Chun, Wesley Archer - IMDb: 8,9/10; My rating: 9/10
Rick and Morty: The Whirly Dirly Conspiracy (2017) - Dir.: Juan Jose Meza-Leon, Wesley Archer - IMDb: 8,5/10; My rating: 9/10
Rick and Morty: Vindicators 3: The Return of Worldender (2017) - Dir.: Wesley Archer, Bryan Newton - IMDb: 8,1/10; My rating: 8/10
Rick and Morty: Pickle Rick (2017) - Dir.: Anthony Chun, Wesley Archer - IMDb: 9,2/10; My rating: 9/10
Rick and Morty: Rickmancing the Stone (2017) - Dir.: Wesley Archer, Dominic Polcino - IMDb: 8,1/10; My rating: 9/10
Rick and Morty: The Rickshank Rickdemption (2017)
- Dir.: Juan Jose Meza-Leon, Wesley Archer - IMDb: 9,5/10; My rating: 9/10
A sorozat egy korszellem által fojtogatott, tétó, butácska, nyámnyila és pánikra hajlamos középiskolás srác, valamint az „őrült tudós” sztereotípiát tántoríthatatlan részeg örömmel körülböfögő nagyapja kalandjai köré szerveződik. ► A kalandok továbbra is elég meredekek, értem ezalatt, hogy iszonyatos tempójában rohanunk végig az epizódokon, ami magával ránt cicimarkoló tinifilm-elemeket, kínosságukban fergeteges családi szatírákat, agyzsibbasztó szürrealizmust, és a főcímben gyönyörűen megidézett koraszülött tudományos fantasztikumot. Igazából nehéz elemezni a helyzetet, mivel a 3. évad is rendkívül tartalmas, és időm sincs végigvenni epizódonként a legjobb ötleteket, de... Egyrészt ott van Rick és a nihilizmus, amire azért nem lehet építeni egy teljes szezont, így egyre többet foglalkoztak a család többi tagjával: az egészet az évad elején kifejtett válással indították el, hogy a feldolgozásán át Beth eljusson valami más szinthez az életében. A nihilizmus tetőpontja számomra a Pickle Rick-epizód volt, ahol Rick akarata és az intellektusa érvényesült, míg a 9. rész végén bedobott szálak után Beth végre képes voltmásképp nézni a létezésre. Pár hete még bizonytalan volt, egyáltalán egy negyedik évad összejöhet-e, most meg úgy állunk, hogy nem tudjuk, mikor lesz vége. Csak jobb így, nem?!. :)

Ready Player One (2018) - Action, Adventure, Sci-Fi - Dir.: Steven Spielberg - IMDb: 7,7/10; My rating: 8/10
A valóságban nincs semmi jó. Szerencsére nem is kell törődnünk vele. 2044-ben már mindenkit beszippant a világot átfogó virtuális játék, az OASIS, amelyben mindenki a maga választotta avatárjával vehet részt: és nem szembesül semmi rosszal, ami a játékon kívül várná. Amikor az OASIS-t feltaláló és a céget alapító James Halliday meghal, a végrendeletéből kiderül, hogy elrejtett néhány titkot a rendszerben. Aki ezekre rátalál, mesés gazdagságot nyerhet. ► Ernest Cline 2011-ben írta meg geekbibliáját, ami azon túl, hogy első regénye volt, szinte azonnal kultszintekre repítette őt. Az amerikai író sosem titkolta, hogy Spielberg filmjeinek bűvöletében nőtt fel, így ki más lett volna a megfelelő ember ahhoz, hogy az általa ihletett történetet vászonra vigye, mint maga Spielberg? A történet maga nem túl bonyolult, ha valami, maximum ez adhat okot azoknak a fanyalgóknak, akik inkább társadalomkritikusabb, sci-fisebb élményre vártak. A mesejelleg miatt – és Spielberget ismerve – naivitás lenne a filmben felvillantott erősen negatív jövőkép aggasztó kérdéseinek megválaszolását várni. Nyilvánvaló, hogy közhelyekkel tarkítva a jó fog győzni, ám szerencsére a történet szerényen a háttérbe húzódva adja át a terepet az igazi szereplőknek: kiapadhatatlan popkultúracunaminak. A Ready Player One olyan, mint egy Kung Furyba oltott Black Mirror-rész, amit Steven Spielberg blockbusteresítve dúsított monumentális geekeposszá. Azaz közel tökéletes filmélmény. 

Los ojos de Julia (2010) - Horror, Mystery, Thriller - Dir.: Guillem Morales - IMDb: 6,7/10; My rating: 8/10
Julia testvére – aki vakságban szenved – rejtélyes körülmények közt lesz öngyilkos, a bizarr haláleset igencsak kérdéses háttere pedig főszereplőnket nem hagyja nyugodni, így minden áron fényt akar deríteni az igazságra. Önmagában ez is jó kiindulótörténet lenne, azonban még egy csavarral indít a film, hiszen megtudjuk, hogy Julia is ugyanazzal a problémával küzd: látása fokozatosan romlik, az orvosok pedig csupán találgatni tudnak, hogy egy sikeres műtét hiányában mikor fogja végleg elveszíteni azt. Az idegölő helyzet ellenére Julia az őt óvni akaró férje akarata ellenére is magánnyomozásba kezd, és egyre ijesztőbb részletekkel szembesül testvére halálát illetően. ► Remek színészi játék, érdekes ötletek és izgalmas végkifejlett jellemzi a Los ojos de Julia (Julia szemei) közel két órás játékidejét. Negatívumként a néhol vontatottabbnak mondható cselekményt nevezném meg, de ez korántsem olyan zavaró, hogy rontson a remek összképen. Julia szemei mindent megad a horror rajongóinak. Gyorsan a hatása alá lehet kerülni már a legelső perctől, ami kitart egészen a végéig. Igazából nincsenek jump scare-ek és más klisés ijesztgetések, kizárólag a számító és aljas jelenetek.

4 luni, 3 saptamâni si 2 zile (2007) - Drama - Dir.: Cristian Mungiu - IMDb: 7,9/10; My rating: 9/10
Otilia és Gabita szobatársak egy kollégiumban. Egy romániai kisvárosban járunk, a kommunizmus utolsó éveiben. Otilia kivesz egy szobát egy olcsó szállodában. Délután egy bizonyos Bebe úrral van találkozójuk. Gabita terhes, az abortuszt tiltja a törvény... ► Sajnos csak most akadtam bele egy több mint 10 évvel ezelőtti, akkor a világhír és szakmai elismerés tekintetében legjelentősebb román filmsikerbe. A 4 hónap, 3 hét és 2 nap egy hideg, kemény és mind narratíváját, mind formai megoldásait tekintve „egyszerűnek" mondható film Ceauşescu Romániájáról. A 432 nem egy rendszerkritikai igénnyel készült korrajz – bár a kor társadalmi körülményeitől természetesen nem függetleníthető –, hanem egy emberi dráma. S bár középpontjában valóban egy illegális művi vetélés áll, nem a művi vetélésről szól; az a tény pedig, hogy a Vatikán hivatalos lapjában abortusz-apológiaként démonizálták, nem jelent mást, mint azt, hogy az egyházi véleményformálók – ismét – jóformán semmit sem értettek belőle. Cristian Mungiu szociál-realista drámája rendkívül életszerű és elképesztően ismerős, ráadásul még feszültebb, mint a legtöbb thriller, amit mostanában láttam.

***

Az elmúlt hét fontosabb filmbemutatói együtt: filmselect youtube-channel.
A fenti pontszámok értelmezéséhez a saját skálám: értékelés.
Az eddigi összes IMDb értékelésem: my ratings.
Amit pedig a pontozáshoz időként használni szoktam: scoring.
 
02 Jul

FILMAJÁNLÓ - 2018w26

Közzétette biroph, 2018-07-02 20:05

A filmnézés tekintetében az idei év egyik legintenzívebb hetén vagyunk túl: a How to Get Away with Murder jogi-krimi 45 perces epizódjaiból lenyomtuk a 2 évad bő felét és egy epizód híján letudtam a Rick and Morty 3. évadát is, plusz még 5 filmet is... A sorozatokról ezentúl majd csak akkor írok, ha egy teljes évadon túl vagyunk, úgyhogy most lássuk a filmeket:

True Lies (1994) - Action, Comedy, Thriller - Dir.: James Cameron - IMDb: 7,2/10; My rating: 8/10
Harry Tasker (Schwarzenegger) hivatásos szuperkém, aki munkáját nagystílűen végzi. Bevetés közben még arra is jut ideje, hogy tangót lejtve elcsábítsa az est legszebb nőjét, hogy aztán egy jól időzített robbantással biztosítson magának kiutat. Akár James Bond is lehetne, ám vele ellentétben otthon egy család várja. Unatkozó neje (Jamie Lee Curtis) kalandot keresve egy magát éppen titkosügynöknek kiadó nőcsábász autókereskedő (Bill Paxton) hálójába kerül. Amikor ezt Harry megtudja, a teljes kémhálózatot igénybe veszi, hogy utánajárjon annak, hogy a felesége tényleg megcsalja-e. ► A True Lies annak ellenére hibátlan egységet alkot, hogy rendre látványos műfajváltásokon megy keresztül. A kezdés akármelyik James Bond-filmnek a díszére válna, nem egyet le is aláz közülük. Cameron első és mostanáig utolsó akció-vígjátéka volt ez, ami nagy kár, mivel olyan remekül hangolja össze a két zsánert, hogy azt tanítani kellene. Úgy építi fel lépésről-lépésre a feszültséget, hogy közben a legnagyobb könnyedséggel oldja jól időzített poénokkal. A technikailag maximálisan felkészült Cameron nem is az akciók kivitelezése miatt aggódott, hanem, hogy a film humora vajon működni fog-e. Az igazat megvallva egy-két olcsó poén becsusszan, amúgy a True Lies vígjátékként is nagyszerű szórakozást nyújt. Cameron egyszerre képes komolyan venni a kémek és terroristák világát miközben ki is parodizálja őket. A True Lies, ha leválasztjuk róla a külsőségeket, még akkor is egy pazar műfajkoktél, amit bármikor szívesen megnézek.

Peter Rabbit (2018) - Animation, Adventure, Comedy, Family, Fantasy - Dir.: Will Gluck - IMDb: 6,6/10; My rating: 5/10
Péter és nyúl rokonai imádnak besurranni az idős McGregor kis kertjébe, amit dolgosan szeret megművelni és nyúlmentesen tartani. Ám a nyulak úgy érzik, a kiskert az ő tulajdonjogukban áll. Ezért folyamatosan megy a küzdelem McGregor és a nyulak között, míg végül az idős kerttulajdonost egy szívinfarktus el nem viszi. A nyulak megörülnek és egy hatalmas bulit csapnak erdei barátaikkal a birtokon, de minden csoda három napig tart: új tulaj költözik a birtokra, és esze ágában sincs nyulakkal osztozni... ► Az élőszereplős-3D animációs hibrid vonal igen széles skálán mozog minőségben, de a Paddington-filmek és most ezzel a filmmel elérkeztünk oda, hogy semmi kivetnivalót nem találhatunk a technikai megvalósítás terén. Beatrix Potter Nyúl Péter című meséje egyébként nem egy mai darab; a művésznő mesekönyvének legelső kiadása még 1902-ben látott napvilágot. A nyuszik kalandjairól szóló történet azonban rendkívüli népszerűségnek örvendett még a század végén is, olyannyira, hogy rajzfilm sorozat is készült belőle. Gluck rendezésében egy 4-10 éveseknek szóló bárgyú mesét kapunk, amiben a történet maga kiszámítható és nem túl tartalmas, miközben tömve van a gyerekeknek szóló angolhumoros gegekkel, erősen túlzásba vitt slapstick humorral, sztereotíp állati tulajdonságokból adódó olcsó poénokkal. Ami egy kicsit felfelé kanyarítja a pontszámot, az Domhnall Gleeson alakítása, a zene...

L'amant double (2017) - Drama, Romance, Thriller - Dir.: François Ozon - IMDb: 6,2/10; My rating: 5/10
Chloé egy szorongó, letört nő, aki nem találja a boldogságot egészen addig, amíg nem beleszeret terapeutájába. Pár hónap múltán össze is költöznek, és problémái azonnal távolodni kezdenek tőle. Elmúlik a hasfájása és munkát is talál magának. Azonban olyasmit tud meg a férfiról, ami döntően befolyásolhatja addigi és további életüket... ► A Dupla szerető szinopszisából egy alapvetően izgalmas, de a jól bevált formulát nem igazán bolygató krimi-thriller képe sejlik fel előttünk, de sajnos mégsem azt kapjuk, amire vártunk... Az alkotás nyakig van öntve Ozon elborult fantazmagóriáival, amik az összképet meglehetősen öncélúvá teszik. Pedig a szexuális vágyak elfojtása, vagy önmagában az erotika köré is lehetne egy helytálló, kerek üzenetet építeni. Azonban Ozon agymenése a semmibe fut ki. A látványvilág is olyan steril és rideg, ami megfosztja a krimik egyik legfontosabb elemétől, az erős atmoszférától, ami beszippantja a nézőt. A film formai kivitelezése minden erénye ellenére egyszerűen kevésnek bizonyul, hiszen a cselekmény leginkább egy másodosztályú, artisztikusnak szánt tévéfilm színvonalánál ragad meg.

The Big Sick (2017) - Comedy, Drama, Romance - Dir.: Michael Showalter - IMDb: 7,6/10; My rating: 8/10
A nappal Uber-sofőrként güriző, este pedig kezdő stand-up komikusként nevettető Kumail és a terapeutának tanuló Emily (Zoe Kazan bámulatos) az aspiráns humorista egyik fellépésén jönnek össze, sokáig pedig nem is akarják elhinni, hogy járnak. Mikor azonban Emily rájön, hogy Kumail hithű muszlim szülei minden családi vacsorán bemutatnak a férfinak egy-egy feleségjelöltet és, hogy kettejük viszonya a pakisztáni pereputty olvasatában tiltott és jövőtlen, kapcsolatuk véget ér... vagy mégsem. ► A The Big Sick Kumail Nanjiani és Emily V. Gordon mesterműve. A pakisztáni komikus (Szilícium-völgy, Portlandia) és felesége közösen vetették papírra megismerkedésük nem mindennapi, igaz (jó, félig-meddig igaz) történetét. Ebben Kumail a főszereplő, aki keresztülveri magát a mindennapi rasszizmus vicces és kevésbé vicces stációin, generációs ellentéteken; borzasztóan, vagy épp emlékezetesen szerepel a színpadon; szüleivel és kulturális örökségével szemben kiáll azért, amit igazán hisz: hogy nem tudja, miben hisz, kivéve azt, hogy oda van egy amerikai lányért. Michael Showalter műve érzelmi komplexitása ellenére is meghökkentően egyszerű és könnyed film, mely példátlanul lazán, jó arányérzékkel és komolytalan eleganciával kerüli ki a műfaji sablonokat. 

A Quiet Place (2018) - Drama, Horror, Sci-Fi, Thriller - Dir.: John Krasinski - IMDb: 7,8/10; My rating: 7/10
Világunkat látszólag sebezhetetlen, ragadozó lények foglalták el, melyek a legkisebb zajra is azonnal lecsapnak prédájukra, kíméletlen, halálos erővel. Egy leleményes családnak sikerült életben maradnia teljes csendben, úgy, hogy elnyomnak minden lehetséges zajt, ami a mindennapi életükkel jár. Egyik gyermekük már odaveszett a borzalomban, így a szülők és a két megmaradt gyermek a gyásztól sújtva küszködnek a túlélésért... és megpróbálnak minden lehetséges módon felkészülni egy újabb gyermek születésére... ► John Krasinski (kedvelem) sikeresen meghódította Emily Blunt (imádom) szívét és 2010 óta egy párként élnek együtt, két gyermekkel. John, ha már nem lett A listás színész - Blunt azért belecsúszik -, írt egy kiváló kis kamarahorrort a nejének, amiben neki is van néhány remek jelenete. A Hang nélkül nem egy fordulatos és bonyolult sztorit bemutató film, igazából csak egyetlen, már agyonhasznált filmes eszközt alkalmaz, ám ezt mesterien teszi, a története pedig azt példázza, hogy többre megy egy filmes, ha nem agyalja túl a dolgokat. Nem hibátlan alkotás (néha borzalmasan tátongó cselekmény-lyukakat kell kikerülnünk tudatosan, hogy élvezhessük a sztorit, meg talán túl sokszor használ hagyományos, olcsó thriller-ijesztgetéseket – itt érződik a filmen Michael Bay gondoskodó produceri keze), viszont kitűnő ritmusérzéke, hangi dramaturgiája, színészi alakításai és ütős alapötlete miatt nincs szívem nagyon lehúzni... 

***

Az elmúlt hét fontosabb filmbemutatói együtt: filmselect youtube-channel.
A fenti pontszámok értelmezéséhez a saját skálám: értékelés.
Az eddigi összes IMDb értékelésem: my ratings.
Amit pedig a pontozáshoz időként használni szoktam: scoring.
 
27 Jun

FILMAJÁNLÓ - 2018w25

Közzétette biropsze, 2018-06-27 23:00

A múlt héten belehúztunk és bevégeztük Viola Davis jogi krimijét, desszertként jöhetett hozzá Rick and Morty újabb kalandjaiból, majd egy idei Oscar-jelölt és a gyerekekkel együtt  nézett régi swarzis vígjáték...

How to Get Away with Murder: Best Christmas Ever (2015) - Dir.: Michael Katleman - IMDb: 8,4/10; My rating: 7/10
How to Get Away with Murder: He Deserved to Die (2014) - Dir.: Eric Stoltz - IMDb: 8,3/10; My rating: 7/10
How to Get Away with Murder: He Has a Wife (2014) - Dir.: Debbie Allen - IMDb: 8,6/10; My rating: 7/10
How to Get Away with Murder: Kill Me, Kill Me, Kill Me (2014) - Dir.: Stephen Williams - IMDb: 9,4/10; My rating: 8/10
How to Get Away with Murder: Hello Raskolnikov (2015) - Dir.: Michael Offer - IMDb: 8,8/10; My rating: 8/10
How to Get Away with Murder: Mama's Here Now (2015) - Dir.: Mike Listo - IMDb: 8,9/10; My rating: 8/10
How to Get Away with Murder: She's a Murderer (2015) - Dir.: Bill D'Elia - IMDb: 8,9/10; My rating: 8/10
How to Get Away with Murder: The Night Lila Died (2015) - Dir.: Laura Innes - IMDb: 8,9/10; My rating: 8/10
How to Get Away with Murder: It's All My Fault (2015) - Dir.: Bill D'Elia - IMDb: 9,4/10; My rating: 8/10
Annalise Keating a neves ügyvéd, a philadelphiai egyetem jogi karán professzori állásban is dolgozik. Keating „Hogyan lehet megúszni egy gyilkosságot" című szemináriumán saját eseteit elemzi a diákokkal, és az életszagú feladatok igencsak lázba hozzák a hallgatóságot. A professzorasszony a diákok munkáját azzal is motiválja, hogy felajánlja, a kurzus legkiválóbbjait beveszi saját csapatába dolgozni, és végül öt fiatalt választ ki. A "keatingi ötök" számára gyorsan kiderül, hogy a briliáns karizmatikus védőügyvéd professzor - finoman szólva - nem mindig a legtisztább módszerekkel dolgozik. ► Nem okoz csalódást a How To Get Away With Murder – legalábbis azoknak valószínűleg nem, akiknek bejött a kezdés, hiszen mindvégig azt nyújtotta, amit ígért: egy átívelő szálas jogi krimit egy nagyon erős, egyáltalán nem pozitív jellemű főszereplővel, és egy megúszásra váró gyilkossággal. Az 1. évad alapján ez volt az a jogi sorozat, amit simán ajánlanék mindenkinek, akit a hideg ráz a jogi sorozat műfaj hallatán. Már persze, ha bejön a stílusa. Egész egyszerűen azért, mert az átívelő krimiszál következetes volt és dominált, ráadásul a mellé majdnem minden epizódban behozott esetek elég tanulságosak, meglepőek vagy sokkolóak voltak – nem egyszer durva erkölcsi és etikai problémákat mutattak be. A fináléban visszahoztak a flashback-eket és percről-percre bemutatták, hogy mi is történt Lila halálának éjszakáján, s a végén fény derült a gyilkos kilétére is, lehetett meglepődni vagy “én megmondtam!”-ozni pártállás szerint. Remek szezon volt, mindössze a 4-6. rész környékén éreztem némi megtorpanást, nagyon összeszedett volt és átgondolt, végig tartotta a tempót, és a vége felé egyre érdekesebb ügyeket is kaptunk olykor eléggé sokkoló tálalásban. Viola Davis (most is) egyszerűen tökéletes a szerepében. Jöhetnek a folytatások! 

Rick and Morty: The Ricks Must Be Crazy (2015) - Dir.: Pete Michels, Dominic Polcino - IMDb: 9/10; My rating: 8/10
Rick and Morty: Big Trouble in Little Sanchez (2015) - Dir.: Pete Michels, Bryan Newton - IMDb: 8,3/10; My rating: 8/10
Rick and Morty: Interdimensional Cable 2: Tempting Fate (2015) - Dir.: Pete Michels, Juan Jose Meza-Leon - IMDb: 7,5/10; My rating: 8/10
Rick and Morty: Look Who's Purging Now (2015) - Dir.: Pete Michels, Dominic Polcino - IMDb: 8,3/10; My rating: 8/10
Rick and Morty: The Wedding Squanchers (2015) - Dir.: Pete Michels, Wesley Archer - IMDb: 9,1/10; My rating: 8/10
Történetünk középpontjában a Smith család áll, akik minden szempontból átlagos életet élnek. Kivéve a nagyapát, a tudós Ricket, aki az űrhajójával és a portálpuskájával képes idegen bolygók és párhuzamos dimenziók között utazgatni. Ezekre a kalandokra gyakran magával viszi az unokáját, Mortyt, aki nem sokat örökölt a nagyapja zsenialitásából. Az intergalaktikus kiruccanásaik során furcsábbnál furcsább, nem egyszer életveszélyes helyzetekbe kerülnek. ► Sokat írtam már róla a megelőző hetekben... Nekem továbbra is nagy kedvenc ez az őrült vígjáték, a legagyamentebb show az univerzumban. :) 

I, Tonya (2017) - Biography, Comedy, Drama, Sport - Dir.: Craig Gillespie - IMDb: 7,5/10; My rating: 8/10
Tonya Harding bulvártörténete a kilencvenes évek amerikai médiaeseményeinek egyik legnagyobb port kavart sztorija volt. A tehetséges fiatal műkorcsolyázó karrierje ragyogóan ívelt felfelé, amelyben a sportoló elszántsága mellett elvitathatatlan része volt a nem éppen finomkodó nevelési és edzői módszereket alkalmazó szabad szájú anyjának. Aztán Tonya egy nap megismerkedett egy férfival, s az élete innentől meredeken más irányt vett. Például egy, legnagyobb riválisa elleni merényletig. Tonya egyszeriben a legnagyobb közellenséggé vált, pedig lehet, hogy ő is csak egy áldozat volt, neveltetése és ex-pasija áldozata. ► Bár a film nem fog maradandó emlékként élni a tavalyi év felhozatalából, de mégis kilóg az életrajzi filmek egysíkú felépítéséből, és hiteles, ahogy Tonya is mondta, mindenkinek megvan a maga igazsága, a mögöttes okokat és magyarázatokat pedig akkor sem szabad elhallgatni, ha épp nem az áldozat nézőpontjából ismerhetjük meg. Az Én, Tonya működik izgalmas sportfilmként, félig-meddig hiteles életrajzi filmként, provokatív vígjátékként, de kőkemény lélektani drámaként is.

Jingle All the Way (1996) - Comedy, Family - Dir.: Brian Levant - IMDb: 5,5/10; My rating: 4/10
Howard Lengston elfoglalt üzletember aki keveset foglalkozik a családjával. A fia karácsony elött hetekkel a lelkére kötötte, hogy vegye meg neki a Turbo Man nevű akciófigurát. Howard elfelejti megvenni a játékot és karácsony napján abban a hitben indul el a játékboltba, hogy még kap Turbo Man figurát... de téved. Az egyik játékboltba "összebarátkozik" egy férfival aki szintén Turbo Mant akar vásároni. A két férfi között vérremenő küzdelem kezdődik a játékfiguráért. ► Én is beállok a sok lehúzó kritikát adók sorába. Borzasztó alakításokkal teli, burleszkes, nevetségesen eltúlzott vásárlási küzdelem, szájbarágós apaképnek való megfelelés és cukormáz... éppenhogy szórakoztató karácsonyi filmről van szó. A Reszkessetek Betörők 1-2 és a Télapu után van valahol a sorban a Hull a Pelyhes.

***

Az elmúlt hét fontosabb filmbemutatói együtt: filmselect youtube-channel.
A fenti pontszámok értelmezéséhez a saját skálám: értékelés.
Az eddigi összes IMDb értékelésem: my ratings.
Amit pedig a pontozáshoz időként használni szoktam: scoring.
 
18 Jun

FILMAJÁNLÓ - 2018w24

Közzétette biroph, 2018-06-18 19:55

Nehezen tudom mostanában asszonypajtást meggyőzni egy-egy filmre. Ennek két oka van: az egyik, hogy annyira jó a sorozat-felhozatal az utóbbi években, minőségileg is és a szórakoztató jellegét tekintve is, a másik, hogy tényleg nehéz mostanában igazán jó darabot kifogni a filmes kínálatból. A héten így folytattuk a jogi-krimit, az őrült tudós felnőtt-animációt, a sok helyről dícsért meleg srácos filmet és az erősen megosztó Fekete Párducot...

How to Get Away with Murder: We're Not Friends (2014) - Dir.: Mike Listo - IMDb: 8,4/10; My rating: 8/10
How to Get Away with Murder: Freakin' Whack-a-Mole (2014) - Dir.: Bill D'Elia - IMDb: 8,6/10; My rating: 8/10
How to Get Away with Murder: It's All Her Fault (2014) - Dir.: Bill D'Elia - IMDb: 8,3/10; My rating: 7/10
How to Get Away with Murder: Smile, or Go to Jail (2014) - Dir.: Randy Zisk - IMDb: 8,2/10; My rating: 7/10
How to Get Away with Murder: Let's Get to Scooping (2014) - Dir.: Laura Innes - IMDb: 8,7/10; My rating: 8/10
Annalise Keating a neves ügyvéd, a philadelphiai egyetem jogi karán professzori állásban is dolgozik. Keating „Hogyan lehet megúszni egy gyilkosságot" című szemináriumán saját eseteit elemzi a diákokkal, és az életszagú feladatok igencsak lázba hozzák a hallgatóságot. A professzorasszony a diákok munkáját azzal is motiválja, hogy felajánlja, a kurzus legkiválóbbjait beveszi saját csapatába dolgozni, és végül öt fiatalt választ ki. A "keatingi ötök" számára gyorsan kiderül, hogy a briliáns karizmatikus védőügyvéd professzor - finoman szólva - nem mindig a legtisztább módszerekkel dolgozik. ► Nem okoz csalódást a How To Get Away With Murder – legalábbis azoknak valószínűleg nem, akiknek bejött a kezdés, hiszen mindvégig azt nyújtotta, amit ígért: egy átívelő szálas jogi krimit egy nagyon erős, egyáltalán nem pozitív jellemű főszereplővel, és egy megúszásra váró gyilkossággal. Még nem értem az első évad végére, de határozottan javuló tendenciát látok a forgatókönyv tekintetében, mind részenként, mind pedig az évadon átívelő sztori vonatkozásában. 

Rick and Morty: A Rickle in Time (2015) - Dir.: Pete Michels, Wesley Archer - IMDb: 8,6/10; My rating: 8/10
Rick and Morty: Mortynight Run (2015) - Dir.: Pete Michels, Dominic Polcino - IMDb: 8,6/10; My rating: 8/10
Rick and Morty: Auto Erotic Assimilation (2015) - Dir.: Pete Michels, Bryan Newton - IMDb: 8,4/10; My rating: 8/10
Rick and Morty: Total Rickall (2015) - Dir.: Pete Michels, Juan Jose Meza-Leon - IMDb: 9,4/10; My rating: 9/10
Rick and Morty: Get Schwifty (2015) - Dir.: Pete Michels, Wesley Archer - IMDb: 8,2/10; My rating: 7/10
Történetünk középpontjában a Smith család áll, akik minden szempontból átlagos életet élnek. Kivéve a nagyapát, a tudós Ricket, aki az űrhajójával és a portálpuskájával képes idegen bolygók és párhuzamos dimenziók között utazgatni. Ezekre a kalandokra gyakran magával viszi az unokáját, Mortyt, aki nem sokat örökölt a nagyapja zsenialitásából. Az intergalaktikus kiruccanásaik során furcsábbnál furcsább, nem egyszer életveszélyes helyzetekbe kerülnek. ► A sorozat továbbra is zseniális! Kreatív, jól felépített agymenés, tele pop-kultúrális és filmes utalásokkal, a néző pedig csak kapkodja a fejét a jobbnál-jobb ötletekre. Az örültséget azonban mély témák kibogozásához használják fel a készítők, olyan kemény érzelmi csúcspontokat szállítva, amit ritkán látni a legjobb drámákban is. A második évadra maradt a dark jelleg, a rengeteg új poén, az érzelmes csúcspontok csokra...

Love, Simon (2018) - Comedy, Drama, Romance - Dir.: Greg Berlanti - IMDb: 7,9/10; My rating: 8/10
Simon, egy átlagos középiskolás tanuló áll, aki ugyanolyan, mint kortársai. Iskolába jár, szerető családja van, hétvégén pedig a barátaival múlatja az időt, buliznak, vidámparkba járnak, kirándulnak. Azonban van egy nagy titka, amit szerettei előtt is titkol, mégpedig azt, hogy homoszexuális. Azonban mikor az iskola közösségi oldalán egy névtelen felhasználó bevallja, hogy meleg, Simon elkezd vele levelezni, és ez fenekestül fordítja fel jól megszokott kis világát. ► Az első kb. 20 perc klisés, megszokott panelei után a film igazán egyedi, megható történetté válik. Simon kálváriája nem a másságtól való büszkeségtől vagy a társadalmi kirekesztettségből fakad, hanem az ezeket megelőző és a vele élő szorongásból, valamint a félelemből, ami egészen a titok felfedéséig elképesztően szuperál. A produkció csúcspontja pedig egyértelműen a pillanat, mikor bevallja családjának másságát. Simon (Nick Robinson őszinte, hol energikus, hol visszafogott játéka meglepően erős) karakteréből fakadó szexuális és érzelmi frusztráció a mozgatórugója egész drámájának, ami elkeseredett megfelelési kényszerré eszkalálódik, ráadásul nemi beállítottsága sok más mellékkarakter gyötrelmét is okozza. Mindemellett kiválóan felépített jellem-, illetve helyzetkomikummal operál, ami javarészt a nagyszerű comic relief karaktereknek köszönhető. Ezek jóval őszintébben és életszagúabbak, mint bármelyik nagyköltségvetésű produktum az elmúlt évekből. 

Black Panther (2018) - Action, Adventure, Sci-Fi - Dir.: Ryan Coogler - IMDb: 7,5/10; My rating: 7/10
Miután megismerjük Wakanda népének ősi mitológiáját és azt is megtudjuk, hogy az országot védelmező Fekete Párduc szerepe uralkodóról uralkodóra száll, ott vesszük fel a vonalat, ahol két évvel ezelőtt elbúcsúztunk a nagymacskától az Amerika kapitány harmadik felvonásában. Egy háttérben futó, gyorsan lezavart BBC-híradóban felfrissítik az emlékeinket az ENSZ bécsi székházában történt merényletről, melyben hősünk apja, Wakanda királya, T'Chaka életét vesztette, és ezáltal nemcsak hogy fia, T'Challa (Chadwick Boseman) lett az új uralkodó, de a mágikus hatású virágkivonattal táplált szupererővel is neki kell bánnia ezután. ► A film gyengesége a történet, mintha újraforgatták volna a Thort fekete színészekkel. A cselekmény kiszámítható, ráadásul lassan építkező (2 óra 15 perc, jesszus!), így is nem csoda, hogy sokak az unalmas jelzővel fogják illetni... Ugyanakkor a Fekete párduc egyik elvitathatatlan erőssége egyértelműen a karakterépítés. T'Challáról már az Amerika kapitány 3-ban is kiderült, hogy jelleme pozitív, de korántsem tökéletes. Míg ott azt kellett megtanulnia, hogy az elvakult bosszúvágy sosem nyújt valódi megnyugvást, addig önálló filmjében legnagyobb dilemmája a „hogyan legyünk egyszerre jószívű, ám egyben politikailag is sikeres uralkodók?"-kérdésben összegezhető. Hasonlóképpen érdekes karakter az antagonista-kuzin is, akinek pedig azt kell belátnia, hogy bár a céljai jók, az elérésükhöz vezető út már nem feltétlenül az. A film aktuálpolitikai utalásai is teljesen helyén vannak - amiért jár a plusz pont -, egészen nyíltan szúr oda Trumpnak (szabadon behelyettesíthető bármelyik másik korlátolt, autokratikus vezetővel), amikor a címszereplő egy ENSZ-konferencián arra hívja fel a figyelmet, hogy krízishelyzetben a bölcsek hidakat építenek, az ostobák viszont falakat emelnek. A Fekete Párduc összességében egy egyáltalán nem kiemelkedő, de korrekt szórakozás.

***

Az elmúlt hét fontosabb filmbemutatói együtt: filmselect youtube-channel.
A fenti pontszámok értelmezéséhez a saját skálám: értékelés.
Az eddigi összes IMDb értékelésem: my ratings.
Amit pedig a pontozáshoz időként használni szoktam: scoring.
 
12 Jun

FILMAJÁNLÓ - 2018w23

Közzétette biropk, 2018-06-12 20:00

A filmek ismét csak lassan fogytak ezen a héten is... folytattam a szenzációs Rick and Morty-t, és csalódtam (negatívan) a Game Night-ban, (pozitívan) a Joaquin Phoenix legújabb filmjében... és véletlenül újráztam a Philomenát. :)

Rick and Morty: Rixty Minutes (2014) - Dir.: Pete Michels, Bryan Newton - IMDb: 8,6/10; My rating: 8/10
Rick and Morty: Something Ricked This Way Comes (2014) - Dir.: Pete Michels, John Rice - IMDb: 8,4/10; My rating: 8/10
Rick and Morty: Close Rick-counters of the Rick Kind (2014) - Dir.: Stephen Sandoval, Pete Michels - IMDb: 9,1/10; My rating: 8/10
Rick and Morty: Ricksy Business (2014) - Dir.: Stephen Sandoval, Pete Michels - IMDb: 8,4/10; My rating: 9/10
Rick and Morty: Anatomy Park (2013) - Dir.: Pete Michels, John Rice - IMDb: 8,3/10; My rating: 8/10
Rick and Morty: M. Night Shaym-Aliens! (2014) - Dir.: Pete Michels, Jeff Myers - IMDb: 8,5/10; My rating: 8/10
Rick and Morty: Meeseeks and Destroy (2014) - Dir.: Pete Michels, Bryan Newton - IMDb: 8,8/10; My rating: 8/10
Rick and Morty: Rick Potion #9 (2014) - Dir.: Stephen Sandoval, Pete Michels - IMDb: 8,8/10; My rating: 8/10
Rick and Morty: Raising Gazorpazorp (2014) - Dir.: Pete Michels, Jeff Myers - IMDb: 8/10; My rating: 8/10
Történetünk középpontjában a Smith család áll, akik minden szempontból átlagos életet élnek. Kivéve a nagyapát, a tudós Ricket, aki az űrhajójával és a portálpuskájával képes idegen bolygók és párhuzamos dimenziók között utazgatni. Ezekre a kalandokra gyakran magával viszi az unokáját, Mortyt, aki nem sokat örökölt a nagyapja zsenialitásából. Az intergalaktikus kiruccanásaik során furcsábbnál furcsább, nem egyszer életveszélyes helyzetekbe kerülnek. ► Minden idők egyik legjobb felnőtteknek szóló animációs sorozata 2013-ban vette kezdetét. A Rick and Morty elképesztően innovatív mestermű, történetvezetése példátlanul sokrétű, érzelmi világa és humora pedig a suttyó felszín alatt lenyűgözően intelligens. A két főszereplő a doki és Marty egyértelmű karikatúrája, sőt, antitézise: az őrült tudós Rick nem egy aggodalmaskodó jó arc, hanem egy visszataszító, alkoholista vénember, aki a legkevésbé sem törődik a tettei következményeivel, Morty pedig nem forrófejű, ámde menő, gitáros időkalandor, hanem néha megfontolt, kifejezetten buta és félős figura, aki egyszer-kétszer véletlenül a talpára esik. A páros kalandjai pedig nem csak az időre korlátozódnak. Előszeretettel mászkálnak az űrben, párhuzamos világok tévéműsorát nézik, vagy magukat lekicsinyítve mászkálnak mikroméretű univerzumokban. A különböző űrlények, alternatív világok és uralomra törő mókusok dacára ez a sorozat mindvégig az emberről szól. Arról, hogy mi fán termünk és arról, hogy nem vagyunk sem eredendően jók, sem pedig eredendően rosszak. Él bennünk a pozitív lelkület, ám ez életképtelen az egyensúlyt hozó, toxikus negatívum nélkül. Ezek vagyunk mi. Rickek és Mortyk.

You Were Never Really Here (2017) - Drama, Mystery, Thriller - Dir.: Lynne Ramsay - IMDb: 6,9/10; My rating: 8/10
Joe (Joaquin Phoenix) háborús veterán, és egykori FBI-ügynök. Karrierje során olyan dolgokat látott és tett, amik lényegében tönkretették az életét. Amikor épp nem az öngyilkosság gondolata marcangolja, különböző megbízásoknak tesz eleget, otthonról megszökött, eltűnt vagy emberkereskedők kezére jutott lányokat szabadít ki. Egy napon azonban olyan megbízást kap, mely sokkal veszélyesebb, mint bármi, amivel eddig szembe kellett néznie: meg kell mentenie egy szenátorjelölt tizenéves lányát, Ninát (Ekaterina Samsonov), akit egy luxusbordélyházban tartanak fogva. ► A Jonathan Ames regénye alapján készült mű első ránézésre csupán egy hipnotikus, széthúzó, zavaros bosszúfilm egy traumatizált, szétesett férfiről, aki kezében a kalapáccsal intézi el a piszkos munkát. Szerencsére a Sosem voltál itt sokkal több ennél: az ártatlanságától megfosztott kislány kálváriájának bemutatása és a tragikus antihőssel való egymásra találásának útja közben a nemi krízist is ábrázolja, egyúttal lerántva a leplet a társadalomról. A fókusz főként Joe-n van, a mű stílusa is nagyrészt az ő lelki világához idomul. A néhol nyugtalanító, máskor lágyabb hangok, zörejek, dallamok és a mellbevágó snittek mind a férfi kísérteteinek, szenvedésének audiovizuális kivetülései. A Ramsay-re jellemző rendhagyó cselekményvezetés mellé rendkívüli atmoszférateremtés is társul. A feszültséget pattanásig fokozó, zajos, valamint a csendes és békés jelenetek váltakozása Johnny Greenwood zenéjével vegyítve tökéletesen mutatja be két azonos lélek gyötrődését, és az abból kivezető utat. Habár kétséget kizáróan a mű jócskán alkalmaz művészfilmes megoldásokat, és az érzelmekre is erősen hat, mégis mindenkinek bátran merem ajánlani, hogy bizonyosodjon meg arról, hogy van élet az Elrabolva filmeken túl is. 

Philomena (2013) - Biography, Drama - Dir.: Stephen Frears - IMDb: 7,6/10; My rating: 8/10
Philomena ötven éven át titkolta, hogy volt egy fia, akit elvettek tőle. Istenfélelemből tette. A mélyen vallásos nő fiatalkorában súlyos bűnt követett el, melynek egy apa nélküli gyermek lett az eredménye. A bűnös lelket fiával együtt apácák vették magukhoz, és ők voltak azok, akik a csöppséget továbbadták amerikai szülőknek. Ötven évig Philomena abban a tudatban élt, hogy ezzel bűnéért vezekel, de végül csak győzött a vére iránti szeretet. Egy szebb napokat látott újságíró oldalán kezd el nyomozni gyermeke után... ► Van egy nagyszerű jelenet a filmben, melyben a neves politikusból újságíróvá bukott Martin Sixsmith (Steve Coogan) két szóban összefoglalja a Philomenaegyik lehetséges értelmezését. Ahogy felcsendült az ízesen megformált mondat – „Kibaszott katolikusok.” – úgy kezdett egy emberként tapsolni és nevetni a velencei fesztiválközönség 2014-ben. Legalábbis állítólag. A Philomena többek között azért működik remekül, mert annak ellenére, hogy a háttértörténet borzalma mélyen megérinti a nézőt, a szerzők mégis egyfajta angolos buddy- és road-movie formába öltötték a komor témát. A Philomena Lee szerepére besorozott Judi Dench és Steve Coogan remek párost alkotnak. Az életvidám, katolikus neveltetésű, mégis szókimondó öreglány és a szkeptikus, feszengő újságíró között kiválóan működik a kémia. Esetükben nem csupán két ellentétes jellem, hanem két konkuráló világkép találkozásának lehetünk szemtanúi. Meg tudnál bocsátani a katolikus egyháznak, ha elvenné tőled, majd aprópénzért eladná a gyerekedet? A kérdésre a választ sem kell nagyon keresni, hiszen a film alapjául szolgáló könyv kiadásra került...

Game Night (2018) - Comedy, Crime, Mystery, Thriller - Dir.: John Francis Daley, Jonathan Goldstein - IMDb: 7,1/10; My rating: 6/10
A történet hősei egy társasjáték-függő baráti társaság – Annie-vel (Rachel McAdams) és Max-szel (Jason Bateman) a középpontban – akik hetente összeülnek játszani. A Scrabble-lel és Activity-vel elütött esték akkor vesznek izgalmas fordulatot, mikor Max renitens bátyja (Kyle Chandler) valami merőben új dologgal készül: profi színészekkel raboltatja el magát, a többieknek pedig a  hátrahagyott nyomokat megfejtve kell őt kiszabadítaniuk. A játék azonban komolyra fordul, de a játékosok a színésznek hitt támadókban nem ismerik fel a valódi emberrablókat. ► A filmet rendezőként az Jonathan M. Goldstein-John Francis Delay páros jegyzi, akiknek a lelkén szárad – többek között – a Förtelmes főnökök filmek forgatókönyve is, ami nálam most is ott figyel az archívumban. A legutóbb a Spotlight-ban komolyabb oldalát megvillantó Rachel McAdams most láthatóan nagy élvezettel bolondozott kicsit Jason Bateman-nel. A cukiságfaktort pedig egy Bestia nevű westie maxolja ki, akinek gazdája Jesse Plemons nagyon meggyőző a szomszéd pszichopata szerepében. Az Éjszakai játék a thriller, a vígjáték és az akció furcsa elegye, ugyan nem hoz nagy forradalmat az amerikai mainstream vígjátékok piacára, de van benne némi frissesség és stílus. Újdonságot nem írtam, szinen a humor részével az a helyzet, hogy sokszor inkább a markomba dőltem, mert a főszereplők annyira ostobára vették a figurát, hogy az már fájdalmas volt. Mert bár bírom a favicceket, azt is elviselem, ha valaki esztelen, de amikor ennyire direkt és túltolt, akkor az már fárasztó... Ha egy igazán jó átverős thrillert akartok nézni, akkor inkább Michael Douglas főszereplésével a The Game (1997) c. klasszikust válasszátok. A Game Night összességében egy nézhető kis akció-komédia lett ismerős krimi háttérrel, kínos poénokkal és R-es vágással. 

***

Az elmúlt hét fontosabb filmbemutatói együtt: filmselect youtube-channel.
A fenti pontszámok értelmezéséhez a saját skálám: értékelés.
Az eddigi összes IMDb értékelésem: my ratings.
Amit pedig a pontozáshoz időként használni szoktam: scoring.
 
04 Jun

FILMAJÁNLÓ - 2018w22

Közzétette biroph, 2018-06-04 20:00

A héten a hegyekben álló filmekből válogattam. Kíváncsi voltam a nem igazán dicsért újabb Lara Coft feldolgozásra, asszonypajtás kedvéért egy szoftosabb drámára és egy kevésbé fáradt napon lenyomtam egy dupla-kínai estét...  

Tomb Raider (2018) - Action, Adventure, Drama, Fantasy, Mystery, Thriller - Dir.: Roar Uthaug - IMDb: 6,6/10; My rating: 5/10
Ugyan elképesztő örökség vár rá, a fiatal Lara Croft (Alicia Vikander) mégis inkább biciklis futárként tengeti életét, mert azzal, hogy átvenné hét évvel ezelőtt eltűnt apja (Dominic West) vagyonát, hivatalosan is holttá nyilvánítaná az egyetlen embert, akit igazán szeretett. De mikor egy rejtélyes üzenetből kiderül, hogy apját merre látták utoljára, a lány felkerekedik, hogy a nyomára leljen... ► Tizenöt év elmúltával, egy 2013-as videójáték szintén újragondolt karakterét alapul véve éppen ezért egy sokkal emberibb, inkább naivan vakmerő, mint bátor és igencsak sebezhető (itt már tényleg csak a csodával határos, hogy Lara életben marad egy-egy zúzás után), ám ennek ellenére mégis erős és céltudatos formájában láthatjuk újra Lara Croftot a vásznon. Vikander jó választás, bár ez a 166 cm-es 53 kilos kislány számomra mégiscsak fura egy-egy akciójelenetben, amikor tucatnyi százkilós, kigyúrt kommandósokkal szemben már-már láthtatlanná váló Legolasként írtja az ellent a dzsungeli sűrűben... De ez a legkevesebb, Vikander tényleg mindent megtesz annak érdekében, hogy az utolsó csepp mélységet is kisajtolja elkeserítően gyéren megírt figurájából. A legnagyobb baj az unott közhelyekkel - ismétlem: UNOTT KÖZHELYEKKEL - teli forgatókönyv, az izgalom minimális foka, a teljes kiszámíthatóság és a markáns Indiana Jones utánérzés. A Tomb Raider nézhető film: szélsebesen rohan egyik szituációtól a másikig visszafogott CGI-jal, és jó hangeffektekkel, de tartalom tekintetében egy erősen felejthető darab... 

East Side Sushi (2014) - Drama - Dir.: Anthony Lucero - IMDb: 7,1/10; My rating: 6/10
Juana latin munkásnő és egyedülálló anya, aki Kelet-Oaklandban él. Az ételgyárban töltött évek alatt nagy kézügyességre tett szert: pontosan és gyorsan bármit felszeletel vagy felkockáz, amit csak adnak neki. Miután gyümölcsárusító kocsiban dolgozott, egy japán étterem konyháján lesz segéd. Ügyesen megtanulja a sushit elkészíteni. Szeretne sushi séf lenni, de nem lehet, mert nem megfelelő társadalmi osztályból származik, és nő. Ám Juana elszánt: senki sem állthatja meg, hogy elérje célját. ► Habkönnyű, közhelyekkel telitűzdelt kis filmecske, az "élet nehéz" és "mindig kergesd az álmaidat", "soha ne add fel" vonalon mozogva, mégis szerethető és szórakoztató, mert közben rámutat arra, hogy kultúrák egymás mellett élése nem egy utópisztikus képzelgés, csak a másik elfogadásán, a szimpla emberi hozzáálláson múlik. Egyszeri könnyed kikapcsolódásra ajánlott.

Yi ge ren de wu lin / Kung Fu Jungle (2014) - Action, Drama - Dir.: Teddy Chan - IMDb: 6,5/10; My rating: 6/10
Egy rendőrségi harcművészet-oktató baleset folytán egy ember halálát okozza, ezért rács mögé kerül. Ám amikor egy aljas gyilkos sorban öldösni kezdi a harcművészet mestereit, az oktató felajánlja a rendőrségnek a segítségét a szabadságáért cserébe. ► A Kung Fu gyilkos vagy Mestergyilkos címre is fordított kínai akciófilm története - ahogy a leírás is mutatja - nem túl bonyolult, és nem a csavaros sztorin esetleg a meglepetésen van a lényeg, hanem a harcművészeti akciókon. Donnie nem viszi túlzásba, bár bemutatkozásképp kioszt 17 embert a böriben, aztán inkább csak segít a nyomozásban egészen a végső csatáig, viszont Baoqiang Wang gyors és brutális párharcokkal kedveskedik a nézőknek változatos helyszíneken. A remekül megkoreografált jeleneteken túl a film különleges tiszteletadás a kung-fu filmek nagyjainak. Szinte minden epizódszerepben fel-feltűnik egy-egy nagyobb név a szakmában, amit a végén persze az avatatlan szemeknek külön-külön be is mutatnak. Az értékelnél elfogultságból egy kicsit felfelé kerekítettem, de a kun-fu rajongók még lehet, hogy szigorúnak is tartanak majd... 

Mei Gong he xing dong / Operation Mekong (2016) - Action, Adventure, Crime, Drama, History, Mystery, Thriller - Dir.: Dante Lam - IMDb: 6,7/10; My rating: 6/10
2011. október 5-én drogcsempészek megtámadtak két kínai szállítóhajót, a legénységet lemészárolták, a holttesteket a Mekong folyó vizébe dobták. Ez az esemény Kína, Laosz, Burma és Thaiföld közötti együttműködéshez vezetett a tettesek kézre kerítése érdekében, akik a drogkészítés Mekkájába, a legendás Arany Háromszögbe fészkelték be magukat. A hajtóvadászat végül sikerrel járt, a tetteseket és a vérengzés értelmi szerzőjét, Naw Khamot átadták a kínai hatóságoknak. Ezt az eseményt dolgozza fel az Operation Mekong... ► Egyszerre áldás és átok az Operation Mekongnak, hogy Dante Lam ült a rendezői székben. Áldás, hiszen Lam a kortárs hongkongi film egyik legkompetensebb rendezője, aki pontosan tudja, hogyan kell jól összerakni egy zsánerfilmet. Cselekményvezetése pörgős, nem untat sok felesleges részlettel, kellő arányérzékkel tudja nemcsak a feszültséget és az akciót, de még a film költségvetését is kezelni. Vagyis a látvány nincs széterőszakolva CGI animációval, a változatosan megkomponált akciók gerincét koherens kamera/vágómunka és kaszkadőrmutatványok alkotják. Viszont az Operation Mekongban jobb, ha még nagyítóval se keressük a Beast Stalker vagy a Stool Pigeon morális szürke zónában tévelygő, ellentmondásos karaktereit és az azokban lévő érzelmi komplexitást. Itt fekete-fehér figurák vívják harcukat, jó és rossz teljesen megkülönböztethető, a pozitív szereplők hősi halált halnak a nemzet becsülete érdekében. Az Operation Mekong végigülhető mozi, de azért messze az igazán jótól...

***

Az elmúlt hét fontosabb filmbemutatói együtt: filmselect youtube-channel.
A fenti pontszámok értelmezéséhez a saját skálám: értékelés.
Az eddigi összes IMDb értékelésem: my ratings.
Amit pedig a pontozáshoz időként használni szoktam: scoring.
 
31 May

FILMAJÁNLÓ - 2018w21

Közzétette biropcs, 2018-05-31 20:00

Annyiszor megfogadtam már magamnak, hogy tartom magam a bevált szűrési elvhez és IMDb 6,8 alatt nem nézek semmit, kivéve vígjátékot/horrort, mert ott egy 6,0 feletti filmnél a röhögő/borzongó faktor melletti minimál tartalom is elég az élvezeti értékhez, így ott lehet kicsit engedni a szigorú limitből. A héten bepróbáltam még két új sorozatot, egy akciófilmet és egy misztikus-drámát is...  

Rick and Morty: Lawnmower Dog (2013) - Animation, Adventure, Comedy, Sci-Fi - Dir.: Pete Michels, John Rice - IMDb: 8,6/10; My rating: 7/10
Rick and Morty: Pilot (2013) - Animation, Adventure, Comedy, Sci-Fi - Dir.: Justin Roiland - IMDb: 8/10; My rating: 7/10
A sorozat egy korszellem által fojtogatott, butácska, nyámnyila és pánikra hajlamos középiskolás srác, valamint az „őrült tudós” sztereotípiát tántoríthatatlan részeg örömmel körülböfögő nagyapja kalandjai köré szerveződik. Ezek a kalandok pedig első blikkre elég meredeknek ígérkeznek. Üresjárat nélkül rohanunk végig az első epizódon, és magával ránt cicimarkoló tinifilm-elemeket, kínosságukban fergeteges családi szatírák forgácsait, nyakszirtzsibbasztó szürrealizmust, és a főcímben gyönyörűen megidézett koraszülött tudományos fantasztikum bájos naivitását. ► A Rick and Morty a vígjáték új szintje egy új generáció számára: űr-őrület, fekete komédia millió (ön)reflexív réteggé gyúrva. A Rick and Morty úgy viszonyul a Futuramához, ahogy a Family Guy A Simpson családhoz: az aranyos (és már eleve szatirikus) ötletet fekete komédiává torzítja. Akár szelídebb társa, a Rick and Morty is egy fantáziadús sci-fi univerzumban játszódik, és megtölti azt varázslatos, archaikus sci-fi toposzokkal (színes csápos lények, repülő csészealjak), népszerű tudományos elméletekkel (párhuzamos valóságok, időutazás), popkulturális utalásokkal (The Purge, nomeg szegény Plútó „bolygó” sorsa), és aztán rászabadïtja az egész mindenségre az őrületet. Mindebből elég jól látszik, kiknek szól a sorozat, így aki magára ismer, ne tétovázzon!

How to Get Away with Murder: Pilot (2014) - Crime, Drama, Mystery, Thriller - Dir.: Michael Offer - IMDb: 8,6/10; My rating: 8/10
Annalise Keating (Viola Davis) neves ügyvéd, a philadelphiai egyetem jogi karán professzori állásban is dolgozik. Itt kalapolja össze a kvázi gyakornokait, akiket a legtalpraesettebb tanulókból választ ki. Ehhez kapcsolódik a pilot első ügye, amelyben a tanulókat mindent, még a testüket is be kell vetniük ahhoz, hogy bizonyítékokat szerezzenek. ►Shoda Rhimes, a Botrány és a Grace klinika alkotójának legújabb sorozat úgy tűnik az 2014 number one újoncának címére tört, hiszen a sorozat anno 14,34 millió nézővel nyitott odakint, de ami még ennél is durvább, hogy nem csak megtartotta az őt felvezető Botrány nézőit, de még plusz 18 százalékot hozzá is tett ahhoz, pedig közel sem kapott olyan kampányt, mint mondjuk a FOX-on a Gotham. A sorozat sokban hasonlít a Botrányra, na meg úgy általában az a tipikus ABC-s sorozat, intrikával, megcsalással stb., amiben Viola Davis erősen uralja a sorozatot. A How to Get Away With Murder nem csak nézettségileg, de minőségileg is nagyon erősen nyitott, főleg ahhoz képest, hogy egyáltalán nem én vagyok Shonda Rhimes célközönsége, mégis várom a folytatást.

Den of Thieves (2018) - Action, Crime, Drama, Mystery, Thriller - Dir.: Christian Gudegast - IMDb: 7/10; My rating: 6/10
Los Angelesben, a bankrablások fővárosában a bűnözőknél csak a Nagy Nick (Gerard Butler) által vezetett rendőrségi elit akciócsoport tagjai, a "Regulátorok" könyörtelenebbek. Mikor Nick megtudja, hogy a hírhedt mestertolvaj, Merrimen élete legvakmerőbb rablására készül, zsarolással ráveszi a banda leggyengébb láncszemét, hogy legyen a rendőrség besúgója. Elindul a versenyfutás a dörzsölt bűnözők és a még dörzsöltebb "jelvényes gengszterek" között, és senki sem válogat az eszközökben. ► Habár az akciójeleneteken ez kevésbé látszik, a karakterábrázolás, illetve a jellemfejlődés mondhatni igen kezdetleges a filmben. Gudegast és alkotótársai ugyan tesznek rá néhány kísérletet, főleg a főszereplő "rossz" zsaru tekintetében, ám a szokásos klisék - lásd munkamánia, feszkólevezetés, házassági válság - felszínes megismétlésén kívül ez nem igazán sikerül nekik. A kemény zsaru és az elszánt bűnöző rivalizálása csupán néhány futó pillanatig válik hangsúlyossá, ami kevés ahhoz, hogy igazán szikrázzon körülöttük a levegő. Noha ennek ellenére alapvetően tökös film a Gengszerzsaruk, néha picit túlzásba viszik a keménykedést, illetve túl hosszúra nyúlnak a bősz fegyverropogással és sűrű káromkodásokkal kísért lövöldözések. A sötét humor időnként ugyan feldobja valamelyest a szürke narratívát, ezek között akadnak kevésbé működő, esetlen próbálkozások is. Az eredmény nem éppen olyan, mint a romanticizált, ám szinte végig lebilincselő és rendkívül erős karakterek küzdelméről szóló Szemtől szemben, de egyszeri mozizásnak azért megteszi. 

Thelma (2017) - Drama, Fantasy, Mystery, Romance, Thriller - Dir.: Joachim Trier - IMDb: 7,1/10; My rating: 8/10
Thelma egy keresztény családból származó lány, aki a vidéki otthonból kirepülve épp hogy megkezdi tanulmányait egy fővárosi egyetemen. Biológiát tanul, egyedül él egy albérletben, nehezen barátkozik – egy nap azonban váratlanul rohama lesz a könyvtárban, és ennek hatására megismerkedik egy lánnyal, Anjával. Jó barátok lesznek, és a burokban nevelkedett Thelma előtt kinyílik egy új világ, tele mindennel, ami keresztény értékekkel ellentétes: alkohollal, bulikkal, testiséggel. Ám a tiltott gyümölcs megkísértése újabb rohamokhoz vezet, és ezekbe mintha az egész világ beleremegne: madarak repülnek az ablakoknak, égők pislákolnak, és vészjóslóan siklik keresztül a pázsiton a bűnbe csaló kígyó… ►a film erőssége eme kétértelműségben, a transzcendentális olvasat folyamatos lebegtetésében rejlik. A szekurális és a szakrális értelmezés ráadásul nem válik el, nem kínál kétféle véget, mint egy ambivalens horrorfilmben, ahol a monstrumról nem eldönthető, hogy a természet törvényei szerint működik vagy afelett áll. Helyette egymást erősítik, hiszen a paradicsomból való kibocsájtás, aminek tulajdonképpeni feldolgozása a film, a legtökéletesebb felnőttéválás-allegória – az ártatlanság elvesztéséről, a szexuális ébredésről, a külvilág veszélyeitől mentes családi fészek elhagyásáról, és az önállósodásról. Külön forgatókönyvírói bravúr, hogy milyen finoman van ábrázolva ennek a merev, vallásos családi közegnek az elnyomó természete: az a csendes lelki terror, amelyet az apa alkalmaz lányán, sokáig összetéveszthető a szülői szeretettel. A Thelma egy hipnotikus, megbabonázó filmélmény: sötét, bizarr, zavarba ejtő, de rendkívül hiteles portréja az ártatlanság elvesztésének.

Dirty Grandpa (2016) - Comedy - Dir.: Dan Mazer - IMDb: 5,9/10; My rating: 4/10
Jason Kellyt (Zac Efron) egy hét választja el, hogy feleségül vegye főnöke irányításmániás lányát, és így végre társtulajdonossá váljon apósa ügyvédi irodájába, amivel megkezdődhet kiszámítható, tökéletesnek tűnő élete. Azonban ez a szépen megtervezett jövő egy csapásra veszélybe kerül, mikor Jason szabadszájú nagyapja, Dick (Robert De Niro) csőbe húzza a mit sem sejtő ifjú titánt. Dick a felesége halálát követő napon arra kéri unokáját utazzon el vele Daytonába, ahová a feleségével jártak el minden évben, és ahol éppen a Tavaszi Szünet nevű, vad partijairól híres fesztivál zajlik. ►A Last Vegas és a Szilveszter éjjel óta nem újdonság, hogy Robert De Niro némi pénzért kapható egy kis haknira, de azt nem gondoltam volna róla, hogy képes lemenni kutyába is. Az persze várható volt, hogy ha az Ali G, a Borat és a Brüno forgatókönyvírója, Dan Mazer ül a rendezői székben, egy gross out humorban tobzódó, politikailag még csak véletlenül sem korrekt komédia lesz a végeredmény. A szokásos buddy movie alaphelyzettel operáló film valószínűleg szándékosan építkezik közhelyes és kiszámítható fordulatokból, hiszen így a játékidő jórészében keményen durrogtathatja a lehető legbizarrabb obszcén humort. A forgatókönyvíró, John Phillips még arra is lusta volt, hogy az Efron által megformált szereplőhöz kapcsolódó, sejthető végkimenetelű szerelmi háromszöget normálisan megmotiválja, nem beszélve az egyébként is egydimenziós karakterábrázolásról. De Niro karrierje legmélyebb pontjára süllyedjt...

***

Az elmúlt hét fontosabb filmbemutatói együtt: filmselect youtube-channel.
A fenti pontszámok értelmezéséhez a saját skálám: értékelés.
Az eddigi összes IMDb értékelésem: my ratings.
Amit pedig a pontozáshoz időként használni szoktam: scoring.
 
23 May

FILMAJÁNLÓ - 2018w20

Közzétette biropsze, 2018-05-23 11:56

Nagyon remek héten vagyok túl... bár filmekből már megint kevesebb fogyott, de olvasom Richard Dawkins zseniális könyvét, A legnagyobb mutatványt, 2009, aztán pénteken ott voltunk Ramin Djawadi: Game of Thrones Live koncertjén, ami szintén nagy élmény volt, majd a hosszú hétvégét jó széljárással, remek idővel egy balatoni vitorlázással zártuk! Na, de vissza a filmekhez: The Last Man on Earth második évada alapvetően csalódás volt, míg a 2. rész mozibemutatója előtt újráztam a Deadpool 2016-os örületét, illetve még a múlt héten utaltam rá, hogy eszembe jutott néhány idézet egy gyerekkorombeli vígjátékból, amire aztán Öcsém segítségével végül rá is leltem...  

The Last Man on Earth: Silent Night (2015) - Comedy, Drama - Dir.: Jason Woliner - IMDb: 8,5/10; My rating: 8/10
The Last Man on Earth: Fish in the Dish (2016) - Comedy, Drama - Dir.: Jared Hess - IMDb: 7,7/10; My rating: 6/10
The Last Man on Earth: Skidmark (2016) - Comedy, Drama - Dir.: Claire Scanlon - IMDb: 7,4/10; My rating: 6/10
The Last Man on Earth: Fourth Finger (2016) - Comedy, Drama - Dir.: Jason Woliner - IMDb: 7,5/10; My rating: 6/10
The Last Man on Earth: Falling Slowly (2016) - Comedy, Drama - Dir.: David Noel - IMDb: 7,7/10; My rating: 6/10
The Last Man on Earth: Smart and Stupid (2016) - Comedy, Drama - Dir.: Payman Benz - IMDb: 8,1/10; My rating: 7/10
The Last Man on Earth: 30 Years of Science Down the Tubes (2016) - Comedy, Drama - Dir.: John Solomon - IMDb: 8,4/10; My rating: 7/10
The Last Man on Earth: Is There Anybody Out There? (2015) - Comedy, Drama - Dir.: John Solomon - IMDb: 8,2/10; My rating: 7/10
The Last Man on Earth: The Boo (2015) - Comedy, Drama - Dir.: Jason Woliner - IMDb: 7,9/10; My rating: 6/10
The Last Man on Earth: Dead Man Walking (2015) - Comedy, Drama - Dir.: John Solomon - IMDb: 7,7/10; My rating: 6/10
The Last Man on Earth: C to the T (2015) - Comedy, Drama - Dir.: Matt Villines, Osmany Rodriguez - IMDb: 7,4/10; My rating: 5/10
The Last Man on Earth: Crickets (2015) - Comedy, Drama - Dir.: Jason Woliner - IMDb: 7,6/10; My rating: 6/10
The Last Man on Earth: A Real Live Wire (2015) - Comedy, Drama - Dir.: Jason Woliner - IMDb: 7,6/10; My rating: 7/10
The Last Man on Earth: Baby Steps (2015) - Comedy, Drama - Dir.: John Solomon - IMDb: 7,4/10; My rating: 6/10
The Last Man on Earth: No Bull (2015) - Comedy, Drama - Dir.: Payman Benz - IMDb: 7,7/10; My rating: 6/10
The Last Man on Earth: Secret Santa (2015) - Comedy, Drama - Dir.: Nicholas Jasenovec - IMDb: 8/10; My rating: 7/10
The Last Man on Earth: Pitch Black (2016) - Comedy, Drama - Dir.: John Solomon - IMDb: 8,2/10; My rating: 7/10
The Last Man on Earth: Valhalla (2016) - Comedy, Drama - Dir.: Payman Benz - IMDb: 7,3/10; My rating: 5/10
Phil Miller (Forte) egykoron egy átlagos srác volt, aki imádta a családját, de ki nem állhatta banki munkahelyét. Úgy tűnik, Phil egyedül maradt az egész bolygón, egyedül ő az emberiség utolsó reménye. Vajon rátalál valaha egy másik emberre? Túl nagy kérés lenne, hogy az illető nő legyen? ► Az első évad nagyjából fele, az első fele imádnivaló, persze Will Forte stílusát meg kell szokni, ja és Kristen Schaal-ét sem árt, de azért ez még az első évadban nem is esik túl nehezünkre. Aztán jött a második évad ebből a posztapokaliptikus szitkomból, ami egy olyan egyszemélyes komédia, amelynek lejtmenetéhez egyre több egysíkú karakter asszisztál. A sorozat sajnos az újabb és újabb karakterek megjelenése után sokat veszített zsenialitásából. A probléma nem ott van, hogy a cím nem állja meg a helyét, hanem hogy kiket és milyen módon hoz be a színre. Lehet, hogy túlzásnak hangzik, de minden egyes mellészereplőnek egyetlen külső és egyetlen belső tulajdonsága van. A csúnya és diliset, a szőke és cinikusat, a kövér és kedveset, az idős és kanosat, a fiatal és kanosat, illetve a sármos és ügyeset ezzel a mondattal be is mutattam... Azért nem temetem még a sorozatot, mert a készítőknek volt azért egy-két jobb húzása ebben az évadban is, de az epizódok dinamikája nagyon sokat romlott. Én még kitartok, mert kaptunk a záróepizódban egy cliffhangert is, de visszafogott várakozással állok majd neki a következő évadnak.

Kwagga Strikes Back (1990) - Comedy - Dir.: David Lister - IMDb: 6,6/10; My rating: 7/10
Néhány korrupt és pénzéhes katonatiszt aljas módon ellopja a bennszülöttek nyájait, ami a megélhetésüket jelenti. A helyszínen állomásozó csinos szőke békefenntartó megpróbálja visszaterelni a nyájat a határon túlra, ám túszul ejtik. A bennszülöttek minden lében kanál kis lótifutija, Vimba azonnal Kwaggához szalad segítségért és bár Kwaggának komoly veszélyben van a farmja és az üzlete, ami a bátyja tulajdonába kerül, ha nem tesz valamit azonnal, a nő segítségére siet. Hamarosan a nyugodt vidék háborús övezetté válik. ► A múlt héten ezt a vígjátékot akartam eredetileg újrázni, de az "Ők is a fejükre estek" cím nem volt a fejemben, így a fantáziátlan címfordításoknak hála megnéztem az Istenek a fejükre estek két részét is. :) Persze nem bántam meg, de a dél-afrikai vígjáték gyerekkorom egyik nagy kedvence volt. Ma már más szemmel nézem, persze elérzékenyültem így is, de még mindig széles mosolyra késztet az ENSZ kötelékében Afrika mélyére kivezényelt dilettáns békefenntartók találkozása a valósággal, ami ugyan paródia, de nagy eséllyel nem áll túl távol az igazságtól. Egy kis vidámság a hétvégére. Nem mély, de ütős... Línószalv? Van magának LÍNÓSZALV?? :D

Deadpool (2016) - Action, Adventure, Comedy, Sci-Fi - Dir.: Tim Miller - IMDb: 8/10; My rating: 8/10
Wade Wilson (Ryan Reynolds) épp megtalálja hozzá hasonlóan éleseszű és perverz szerelmét (Morena Baccarin), amikor halálos rákot diagnosztizálnak nála. A megmenekülés reményében önkéntesnek vállakozik egy szervezet által felajánlott programra, ahol olyan mutagéneket adnak be, amelytől öngyógyító képességekre tesz szert, ezáltal gyakorlatilag elpusztíthatlanná válik. ► Deadpool alapvetően szuperhős-karikatúraként alakult ki (ahogy a figura egyik alkotója, Rob Liefeld megjegyezte egy barátjának: „az én Pókemberemnek kardjai is vannak”), amellyel végre igazán felnőttkorba érkezett a szuperhősfilmek műfaja, és most nem arra gondolok, hogy sötét, kilátástalan, netán iszonyú drámai lenne a legutóbbi Marvel-istállóbeli film, sőt: végre a műfaj hajlandó nevetni magán. Folyamatosak az (ön)ironizáló kiszólások, de még a szintén Reynolds játszotta Zöld Lámpás is megkapja a magáét. De a karikírozottak sorába elférnek még a hollywoodi producerek, más szuperhősök Marveltől a DC-ig. Reynolds pedig talán nem egy nagy színész, de ezt a szerepet mintha ráírták volna (azahogy tulajdonképpen rá is írták): nagy könnyedséggel és élvezettel lubickol piros latexben. Ezzel megszületett az első ténylegesen csakis nagykorúak által megnézhető „hős” kalandjait taglaló tényleg vicces popcornmozi, ami új löketet adhat az amúgy is lendületben lévő, de még formálódó műfajnak.

***

Az elmúlt hét fontosabb filmbemutatói együtt: filmselect youtube-channel.
A fenti pontszámok értelmezéséhez a saját skálám: értékelés.
Az eddigi összes IMDb értékelésem: my ratings.
Amit pedig a pontozáshoz időként használni szoktam: scoring.
 

Oldalak